محققین ارتباط دیابت و سرطان راکشف کردند

محققین دانشگاه Lund در سوئد ارتباط مولکولی دیابت و سرطان را کشف نمودند نتایج این تحقیقات در مجله ی Human Molecular Genetics به چاپ رسید.

آنها متوجه شدند فعالیت ژنی که از سلولها دربرابر قند خون بالا محافظت می کند از رشد سلولهای سرطانی نیز جلوگیری می نماید.

این کشف برای اولین بار نشان داد که چرا دیابت سبب افزایش خطر انواع سرطانها می شود. به گزارش انجمن سرطان آمریکا افراد دیابتی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کولون، رکتوم و کبد هستند.

ژن p53 یک ژن بسیار معروف برای خطر ابتلا به سرطان است که سبب معانعت از رشد تومورهای سرطانی از طریق جلوگیری از تقسیم اضافه ی سلولها می شود. این ژن ممانعت کننده ی سرطان، همچنین به عنوان ژن محافظت کننده در برابر استرس های محیطی و افزایش طول عمر محسوب می شود.

مهمترین ژن خطرآفرین برای ابتلا به دیابت یک واریته از ژن TCF است.

در مراحل اولیه ی ابتلا به دیابت نوع 2، سلولهای بتای فرد برای تولید انسولین بیشتر به منظور کنترل قند خون در محدوده ی نرمال، بیش از حد به فعالیت می پردازند. چنانچه واریته ی ژن TCF نتواند از سلولهای بتا بیش فعال در برابر مقدار بالا وخطرناک قندخون محافظت کند، این سلولها خواهند مرد.

به گفته ی دکتر Hansson: این همان جایی است که ارتباط دیابت و سرطان افزایش می یابد، هنگامیکه مقدار قند خون بشدت افزایش می یابد ژن TCF فعال شده و جلوی فعالیت ژن P53 را می گیرد. بر اساس مطالعه ای که بروی جمعیت سوئد انجام شد واریته ی خطرناک ژن TCF در 25 درصد از جمعیت عادی و 31 درصد از افراد مبتلا به دیابت مشاهده شده است. محققین امیدوارند که این اکتشاف نهایتاً به ابداع روش جدید درمان افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2 که در آنها تأثیرات محافظتی ژن TCF تقویت شده است، بیانجامد. بر اساس اطلاعات مرکز سرطان آمریکا دیابت سبب افزایش یازده درصدی مرگ بر اثر سرطان در زنان و 17 درصدی در مردان می گردد. ارتباط بین ابتلا به دیابت و بروز سرطان مستقل از سایرفاکتورهای خطر سرطان است.

منبع: www.battlediabetes.com

Lund University, American Association for Cancer Research